Dustur
Ilahi ; Sebuah Pendekatan Buat Mahasiswa
Oleh :
Kencana Hijau
Islam merupakan agama yang sangat
sempurna jika ingin dibandingkan dengan agama yang lain. Tidak mungkin kita
akan jumpa agama yang meliputi seluruh aspek kehidupan politik, ekonomi dan
sosial. Pada hari ini kita bakal mengajak semua pembaca untuk menghayati dan
mendalami satu dogma bicara berkaitan pengenalan politik Islam.
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا
الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا
بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ
سَمِيعًا بَصِيرًا
(An-Nisa : 48)
Maksudnya :
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak
menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia
supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha
Melihat.
Ayat di atas
merupakan dustur daripada Allah yang dicatatkan dalam kitab paling mulia,
Al-Quran yang mengajak manusia untuk menjalankan amanah untuk memimpin dan mentadbir
manusia dengan adil. Islam melihat seorang pemimpin dalam kalangan manusia yang
beriman adalah yang terpilih untuk menjalankan agenda Islam tidak lain dan
tidak bukan untuk menegakkan kebenaran, membezakan antara yang hak dan yang
batil.
يَا
دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ
بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّ
الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا
يَوْمَ الْحِسَابِ
(Sad : 26)
Maksudnya :
Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi,
maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah
kamu mengikuti hawa nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah.
Sesungguhnya orang-orang yang sesat darin jalan Allah akan mendapat azab yang
berat, karena mereka melupakan hari perhitungan.
Apabila
berbicara tentang soal penguasa di muka bumi ini, berlaku adil terhadap
masyarakat yang dipimpin. Rujukan seorang pemimpin adalah Al-Quran dan
As-Sunnah dijadikan sebagai cagaran untuk mendakwa mereka hari kiamat kelak
bukanlah ikut suka, ikut apa yang telah dibuat pemimpin sebelum yang memerintah
hamper lebih 10 tahun misalan.
Mari
kita lihat konteks Negara kita Malaysia yang menggunakan konsep Demokrasi
Berparlimen, Raja Berperlembagaan yang telah termaktub sejak dahulu lagi. Jika
dikaitkan dengan ayat di atas, kita dapat menggunakan sebuah ‘kaedah fiqhiyyah’
ما يتم الواجب الا به فهو واجب
yang membawa maksud (perkara yang menjadi penyumpurna kepada wajib, maka
dia adalah wajib juga). Persoalannya, apakah matlamat utama untuk berkuasa
memimpin Negara? Semestinya matlamat adalah untuk meraih segala manfaat umum,
kemaslahatan sejagat dalam masa yang sama membanteras kebinasaan dan kebobrokan
akhlak masyarakat. Maka hukum bagi
pemimpin demi menjalankan amanah ini adalah wajib begitu juga menjadi pemimpin
lebih utama wajib dalam kalangan orang Islam.
Pada
hari ini kita dapat lihat paradigma baharu dalam politik Islam. Masyarakat
semakin menyedari tentang kepentingan untuk menegakkan syiar Islam di Malaysia.
Jika kita pengamatan terhadap ucapan pemimpin politik antarabangsa, Recep
Tayyip Erdogan yang menetapkan bahawa setiap negara tidak digalakkan meletakkan
agama dalam urusan politik sebaliknya terhad buat individu yang yang mepunyai
ikatan agama. Beliau sering menekankan Parti Keadilan & Pembangunan (AKP)
sebagai modul gerakan Islam dalam sebuah negara sekular yang berasaskan tiga
sendi utama iaitu pragmatisme, politik Islam dan sekularisme pasif.
Namun
demikian, anjuran ini amatlah bertentangan berkaitan pemahaman masyarakat
antara pendekatan Islamisme dan Pasca-Islamisme yang dikenali sebagai ‘Arab
Spring’ atau ‘Arab Awakening’.
Islam menganjurkan berpolitik, dalam politik mengajurkan untuk menerapkan agama
Islam juga nilai moral, kesatuan ummat, kesatuan berikir. Negara mampu mengatur
moral rakyat, mampu untuk mengubah sesuatu. Buktinya, lihat sahaja baginda Nabi
S.A.W dalam mennggagaskan sebuah perlembagaan dikenali sebagai ‘Sahifah Madinah’
yang meliputi aspek kesamarataan, kepentingan ummat Islam. Pergaduhan antara
kaum Aus dan Khazraj mampu dileraikan apabila hadir seorang pemimpin Islam
berwibawa, inilah yang dikatakan Reformis Islam. Anjuran lain yang pernah dilaungkan oleh salah seorang
ahli politik di Malaysia iaitu ‘menggamakan politik, mempolitikkan agama’ wajar
disahut dengan baik.
Islam
& Sekularisme salah satu bentuk serangan pemikiran yang ingin meruntuhkan
pemikiran anak muda, anak watan yang masih cetek dengan pemerhatian mereka
sebenarnya. Dalam perkembangan arus teknologi kini kita hanyut, anak muda
kurang membaca dan tidak mampu berperanan kepada aset negara. Lihat kerajaan
Firaun yang rosak binasa lagi mebinasakan yang telah dirakamkan dalam Al-Quran.
ثُمَّ بَعَثْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا
إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَظَلَمُوا بِهَا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ
عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ
(Al-A’araf : 103)
Maksudnya :
Kemudian Kami utus Musa sesudah rasul-rasul itu dengan membawa ayat-ayat Kami
kepada Fir'aun dan pemuka-pemuka kaumnya, lalu mereka mengingkari ayat-ayat
itu. Maka perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang membuat kerusakan.
Kupasan pada hari ini berkisar tentang masa depan
negara kita. Hari ini masyarakat khayal dan leka dengan nikmat dunia lagi-lagi
anak muda. Marilah kita cuba memahami usaha memartabatkan Islam sebagai Agama
Kehidupan yang wajar diguna pakai dalam negara yang masyarakat majmuk seperti
Malaysia. Sukar lagi kini mencari gerakan yang menggerakkan usaha dakwah dan
tarbiah dalam segenap ruang dan peluang samada NGO, Parti Politik memenangi
hati rakyat untuk memikat kepada Islam, erti hidup bersyariat. Maka peranannya
bermula daripada kita sebagai anak muda, mahasiswa Islam. Ayuh !
Comments
Post a Comment