Pindaan Akta 355 : Satu Pelaksanaan Mengikut Kemampuan
(Ditulis Oleh : Kencana Hijau, Jordan)
Usul Persendirian bagi mencadangkan Rang Undang-Undang (RUU) Ahli
Persendirian, bernama Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa
Jenayah) (Pindaan) 2016 yang dibentangkan oleh Ahli Parlimen Marang di Dewan
Rakyat pada 26 Mei 2016 telah menimbulkan pelbagai reaksi dalam masyarakat.
Segelintir yang menolak mengatakan bahawa Pindaan Akta 355
merupakan tidak kondusif, tangan belakang untuk melaksanakan Hukum Hudud, tidak
sah di sisi Perlembagaan Persekutuan Malaysia, Modal Politik Parti dan banyak
skeptikal lagi. Oleh itu, saya akan membawa kalian untuk memahami isu ini
dengan ilmiah dan rasional. Kita tidak mahu kesalahfahaman dalam isu
sehinggakan menyebabkan pertelingkahan sebaliknya suasana perbincangan akan
berlaku lebih banyak terutama dalam kalangan Ahli Parlimen Islam.
Sekilas Akta 355
Pada tanggal 3 Mac 1965, Parlimen Malaysia telah meluluskan satu
undang-undang bernama Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 juga
disebut sebagai Akta 355.Tujuannya adalah untuk memberi kuasa menghukum bagi
kes-kes Jenayah Syariah yang didengar oleh Mahkamah Syariah.
Bidang Kuasa Jenayah Mahkamah Syariah 1965 :
* denda tidak lebih RM1000
* penjara tidak lebih 6 bulan
* rotan (TIADA)
Pindaan kali pertama Akta 355 selepas 20 tahun dan diluluskan oleh Parlimen
Malaysia ialah pada tahun 1984. Bidang kuasa Mahkamah Syariah Pindaan 1984
dinaikkan kepada :
* denda tidak lebih RM5000
* penjara tidak lebih 3 tahun
* rotan tidak lebih 6 sebatan
Bidang kuasa ini merangkumi Mahkamah Rendah, Tinggi dan Rayuan
Syariah.
Usul Pindaan Akta 355 2016
Selepas 32 tahun, usul pindaan terhadap Akta 355 telah dibentang
oleh YB Ahli Parlimen Marang Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang yang
membawa Rang Undang-Undang Ahli Persendirian bagi maksud meminda Akta 355 pada
tanggal 26 Mei 2016 setelah YB Menteri Hal Ehwal Parlimen Dato' Azalina Othman
melalui Aturan Mesyuarat 14(2) telah mengusulkan RUU Ahli Persendirian YB
Marang diangkat ke nombor 5.(Sebelumnya RUU Ahli Persendirian ini di kedudukan
nombor 15 dalam Aturan Urusan Mesyuarat pada 26 Mei 2016 dan ia adalah hari
terakhir Mesyuarat kedua - Penggal keempat Parlimen ke 13) Usul pindaan Akta
355 yang dibentangkan oleh YB Marang pada 26 Mei 2016 tempoh hari adalah
percubaan kali ketiga setelah kali pertama dan kedua tidak berkesempatan untuk
dibentang kerana kaedah parlimen mendahulukan urusan kerajaan.Kali pertama RUU
Ahli Persendirian YB Marang keluar dalam Aturan Urusan Mesyuarat (AUM) pada 7
April 2015 (Mesyuarat pertama – Penggal ketiga Parlimen ke 13) di kedudukan
nombor 24.Kali kedua RUU Ahli Persendirian YB Marang keluar dalam AUM pada 17
Jun 2015 (Mesyuarat kedua - Penggal ketiga Parlimen ke 13) di kedudukan nombor
28.
Nas RUU Ahli Persendirian YB Marang
"Mahkamah Syariah akan mempunyai kuasa ke atas seseorang
penganut agama Islam dan di dalam hal-hal kesalahan di bawah perkara-perkara
yang disenaraikan di dalam Butiran 1, Senarai Negeri, Jadual Kesembilan,Undang-Undang
Persekutuan”.
Selain itu, beliau juga mahu memasukkan seksyen baru iaitu Seksyen
2A,
iaitu,
“Dengan menjalankan undang-undang jenayah di bawah Seksyen 2,
Mahkamah Syariah berhak menjatuhkan hukuman yang dibenarkan oleh undang-undang
Syariah berkaitan hal-hal kesalahan yang disenaraikan di bawah seksyen yang
disebutkan di atas selain dari hukuman mati”.
Hal ini membuktikan bahawa pindaan ini berpijak di bumi bahkan ini
bukan kali pertama tetapi lebih daripada itu. Semakin lama semakin banyak
penistaan yang berlaku dan persepsi yang dimainkan. Sangat mengecewakan apabila
persepsi ini dimainkan oleh orang Islam sendiri. Apakah yang mereka inginkan? Bukan setakat orang Islam tetapi Pengamal
Undang-Undang juga Ahli Legislatif sendiri memperkatan isu ini.
Jangan Terkeliru Atau Mengeliru
Salah faham yang amat besar apabila ada yang
mengatakan Rang Undang-Undang Persendirian ini jalan belakang untuk
melaksanakan hudud. Sebagaimana yang kita ketahui, pada umumnya kesalahan
murtad, berzina, menuduh zina, meminum arak, mencuri, merompak dan menderhaka.
Kita perlu ketahui bahawa bidang kuasa jenayah
ialah bidang kuasa Persekutuan manakala bidang kuasa negeri hanyalah terhadap
kesalahan-kesalahan melanggar perintah agama Islam dalam kalangan penganut
agama Islam. Oleh yang demikian, kesalahan melanggar perintah agama Islam dalam
penganut agama Islam. Oleh itu, kesalahan murtad, menuduh zina, berzina dan
meminum arak bagi orang Islam di bawah kuasa Dewan-Dewan Undangna Negeri
manakala bagi kesalahan mencuri, merompak dan menderhaka tetap di bawah bidang
kuasa Persekutuan.Rang Undang-Undang Persendirian yang dicadangkan tidak pernah
mengubah struktur asal bahkan perubahan itu memerlukan Pindaan Jadual
Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.
Adakah Bakal Memberi Kesan Kepada Orang Bukan
Islam?
Tidak, Bidang kuasa Mahkamah Syariah dihadkan oleh
Butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan hanya
kepada orang yang beragama Islam. Orang bukan Islam tidak perlu bimbang.
Adakah Pindaan Ini Kekal Berkuatkusa Secara
Automatik Di Setiap Negeri?
Jika Pindaan Akta 355 ini diluluskan sekalipun
tidak meningkatkan hukuman secara automatik, sebaliknya Dewan Undangan Negeri
(DUN) bagi setiap negeri perlu meluluskan had hukuman bagi setiap kesalahan
diperingkat negeri-negeri terlebih dahulu. Masih wujud peluang berbahas
mengenai kadar hukuman yang munasabah di peringkat DUN. Pada masa ini,
kesalahan-kesalahan di bawah Enakmen Jenayah Syariah negeri-negeri adalah
tertakluk kepada negeri-negeri masing-masing.
Pandangan Peribadi
Pindaan Akta ini merupakan titik mula untuk
memberi kuasa pada Mahkamah Syariah di Malaysia. Bukanlah kuasa yang kita
maksudkan itu adalah dunia dan materialistik semata-mata bahkan inilah konsep
rahmat sekalian alam yang kita maksudkan. Cuba kita bayangkan suatu ketika
nanti jika Pindaan Akta ini diluluskan, orang bukan Islam akan memilih cara
hukuman Islam kerana lebih adil dan saksama. Sesiapa yang belum merasai
kenikmatan ini wajar untuk berfikir mendalam kesan jangka masa panjang untuk
memberi kelulusan kepada Pindaan Akta 355 di Malaysia. Kronologi Usul Persendirian
Akta 355 bukanlah mudah sehingga mampu mencapai tahap kini. Biarlah masyarakat
menilai. Tepuk dada, tanya minda. Kita mampu mengubahnya.
Tidak cukup dengan kempen juga advokasi, kita
mengajak melaui tulisan. Semoga Ahli Parlimen Islam Malaysia mampu menilai
kehendak masyarakat. Inilah kewajipan mereka untuk menegakkan syiar Islam di
Malaysia. Penulis mengajak para pembaca budiman kita
turun ke padang Merbok pada 18 Februari 2017. Kita akan melihat satu ummah yang
menyokong pindaan Akta 355. Takbir ! Allahu Akbar.
Sekian.
Comments
Post a Comment